Saturday 11 June 2011

Kerja , Kabel & Rezeki ...

Part ni paling sonok :-) sbb aku da bape bulan menganggur ni .. sonok gile dok umah dengan poket kosong :-) . Walaupun poket ni kering je, tapi takde la aku rasa susah hati sangat .. sebab aku memang percaya perkara berkaitan rezeki  ni,  perlu sabar ... huhuh .. paling seronok laa aku siap apply kat Securiforce .. yg pakgat tu laa .. tapi bahagian control cctv , pergi office diorang smart² dengan kemeja dan bertali leher .. isi punya isi borang .. akak yg pungut borang tu tanya aku "Betul ker dik awak nak keje kat sini? gaji dia kecik .. kau lak ngan ijazah sume ni " . Aku dengan confirm n confidentnnya menjawab "eh takde hal punya kak" .. hehehe .. Okla tu.. konon² tak memilih kerja laa kata orang .. sekali masa aku nak blah, tengok laa sorang mamat g interview (kebetulan pada aritu ada interview) ... hahahahahaha.. aku gelakkan diri aku .. tengok mamat tu pakai tshirt .. bangle  pastu rambut spike . Dalam ati aku cakap " LU KENABEB " .. sebab ape? sebab orang sume pandang aku semacam jer.. keh2.. mesti dia ingat CEO baru :-)) .. tapi takpela kan ... walaupun takde kerja lagi .. aku tetap masih boleh bersabar ..

Then dalam kerja satu lagi tak berkenan teman tengok ialah pakai kabel ataupun "orang yang membantu orang dengan cara yang salah" . Tak dinafikan kabel ni memang penting .. yelah... ia digunakan untuk menyambungkan arus elektrik untuk kegunaan kita.. tapi dalam konteks yg teman citer ni, ni kabel durjana ni.. Dulu otak aku pon pikir lah juga nak apply kerja dengan bantuan kabel . Lepas tu , teringat kat sorang member yg sanggup la jadi kerani biasa sebab dia cakap tak suka la nak guna kabel. Mungkin disebabkan tu la aku ni start la tak ske kabel. Sebab² aku fikir kenapa tak perlu kabel ialah disebabkan rezeki tu milik Allah. Tapi dari aspek teknikalnya, aku fikir kenapa mesti aku guna kabel . Kenapa mesti masuk dalam golongan orang yang dianggap salah guna kuasa ? Aku penat kot masuk kelas Integriti masa sem 5 tapi last² aku pon langgar benda ni ..

Aku ada gak borak ngan member kampung aku pasal nak apply kerja kat Syarikat $&%#% Negeri tercinta yg permai lagi banyak hutang ni .. Dia cakap tak payah ler kau apply lan , kalau kau taik kabel , kerja kau tarik kabel, baru kau apply kerja kat situ ..Pastu aku bayangkan la.. taik kabel camne siot ... yang tarik kabel lak camne.. pastu aku terjumpa pic kat bawah ni .. mungkin ker camni? Hah .. korang bayang sendiri laaa erkk~


Akhir kata , apalah erti rezeki , status dan pangkat yang kita dapat bukan dengan cara yang betul. Nak bangga dengan titik peluh sendiri pon takboleh gak .. malahan akan dipertikaikan oleh orang jer ..

0 comments: